De informele aanpak - Prettig Contact met de Overheid

De overheid is al langere tijd actief als het gaat om het verbeteren van de relatie tussen overheid en burgers. Steeds meer overheidsorganisaties ontwikkelen zich op het gebied van proactieve geschillenoplossing. Onderdeel hiervan is de zogenaamde ‘informele aanpak’, waarbij het gaat om een meer persoonlijke benadering, oplossingsgericht communiceren en het herstellen en bewaken van het vertrouwen van de burger.

Om de medewerkers te equiperen met de juiste vaardigheden, biedt het CvC speciaal hiervoor op maat gemaakte trainingen Conflictvaardigheden. In de training wordt ingegaan op de basis van communicatieleer en conflicttheorie. Deelnemers leren onder andere een conflictdiagnose stellen en oefenen intensief met mediationvaardigheden, die zij kunnen inzetten ter de-escalatie en oplossing van (potentiële) conflicten. Bij het oefenen met de mediationvaardigheden is steeds aandacht voor de ontwikkeling van een passende attitude.

https://www.youtube.com/watch?v=Spe1IKjFJBI